Κυριακή, 2 Ιανουαρίου 2011

Μποϊκοτάζ, αυτός ο άγνωστος...

Έστω ότι γνωρίζετε ένα τυροπιτάδικο που έχει την τυρόπιτα 1 ευρώ. Λογικό είναι αυτό το τυροπιτάδικο να έχει μια καλή πελατεία. Όμως ο τυροπιτάς βλέπει ότι ο κόσμος αγοράζει από αυτόν και αποφασίζει να ανεβάσει την τυρόπιτα στο 1,50 ευρώ.
Τι γίνεται τότε; Το λογικό είναι να σταματήσει ο κόσμος να αγοράζει από αυτόν, εφόσον μάλιστα δεν είναι και της καλύτερης ποιότητας το εμπόρευμά του, και να στραφεί σε άλλα καταστήματα, ή, από τη στιγμή που δεν έχει αλλού καταστήματα με ικανοποιητικές τιμές, να κόψει και τελείως την τυρόπιτα-πάντως σίγουρα όχι να μείνει σταθερή ή να αυξηθεί η πελατεία του.
Τι κάνει τότε ο τυροπιτάς; Ή συνεχίζει με αυξημένη τιμή, μέχρι να χάσει όλη την πελατεία του και να βγει με κανένα ακορντεόν στην Αριστοτέλους, ή επαναφέρει την τιμή στα παλιά επίπεδα για να μη χάσει το κέρδος του.
Ας έρθουμε τώρα σε ένα πιο προσιτό παράδειγμα. Έστω ότι η βενζίνη έχει 1 ευρώ (που ίσχυε πριν από 3 χρόνια) και μέσα σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα ανεβαίνει στο 1,55 (που ισχύει τώρα). Έστω ότι επίσης πέφτει η κατανάλωση (που ισχύει). Φυσιολογικά, θα έπρεπε να πέσει η τιμή. Τι γίνεται όμως;
Βέβαια, σε αυτή την περίπτωση δεν φταίνε τόσο οι πωλητές όσο το κράτος, με τους παράλογους φόρους που βάζει μπας και καλύψει τα σπασμένα τόσων ετών, αλλά ταυτόχρονα μη φορολογήσουμε την Εκκλησία γιατί θα ρίξει φωτιά ο Άνθιμος και θα μας κάψει.
Και πάλι, όμως, θα δουλέψει. Είναι απλός νόμος προσφοράς-ζήτησης!
"Ποιο είναι αυτό το θαυματουργό φάρμακο ενάντια στην πανάκριβη βενζίνη, τιτανοτεράστιε και πάνσοφε Thomas the Barbarian;" σας ακούω να ρωτάτε. Και θα σας εξηγήσω τώρα αμέσως.
Μποϊκοτάζ!
Κομμένη πια η βενζίνη (και τα δανεικά, αλλά αυτό είναι από άλλο τραγούδι)! Για έναν ή δύο μήνες, οι πωλήσεις βενζίνης να πέσουν στο μηδέν. Ούτε ένα λίτρο για μολότοφ!
Και, φυσικά, θα ρωτήσετε τώρα εσείς: "και πώς θα κινηθούν τα αυτοκίνητα, με τη δύναμη της σκέψης ή με ζαχαρωτά; Δε μας τα λες καλά!"
Δηλαδή δεν είστε διατεθειμένοι να παρατήσετε το αυτοκίνητό σας για έναν ή δύο μήνες προκειμένου να είναι πιο φτηνή η βενζίνη και να μπορείτε να πληρώνετε πιο φτηνά για να το χρησιμοποιείτε. Ας δούμε όμως τα οφέλη της ζωής χωρίς αυτοκίνητα για δύο μήνες:
  • Λιγότερο καυσαέριο στην πόλη.
  • Λιγότερη κίνηση στην πόλη.
  • Λιγότερη κίνηση=πιο γρήγορα λεωφορεία.
  • Πιο γρήγορα λεωφορεία=λιγότερο στρίμωγμα.
  • Ευκαιρία για ενδιαφέρουσες γνωριμίες στη στάση του λεωφορείου.
  • Όχι άλλο άγχος για εύρεση πάρκινγκ.
  • Όφελος στην τσέπη.
  • Περπάτημα (ακόμη και μέχρι τη στάση)=υγιεινή ζωή
Συν ότι, με μηδέν πωλήσεις καυσίμων, το κράτος χάνει τεράστια κέρδη με αποτέλεσμα να ζοριστεί και τελικά να υποχωρήσει. Τι είναι λοιπόν καλύτερο, να θυσιάσετε λίγη άνεση για δύο μήνες και η βενζίνη να πάει στο 1,20 ή να τρώτε κάθε μέρα δύο ώρες στην κίνηση και τα λεφτά σας στα βενζινάδικα προκειμένου να μη στριμώξετε λίγο τον κώλο σας στο λεωφορείο;
Φυσικά αυτή η λύση δεν εφαρμόζεται μόνο στη βενζίνη. Υπάρχουν ένα σωρό άλλα υπερτιμημένα εμπορεύματα που μπορούμε να ρίξουμε τις τιμές.
Πάρτε παράδειγμα τη μουσική! Κάποτε τα CD έκαναν 20 και 30 ευρώ-αν δεν τα έπαιρνες από τους μαύρους. Τώρα όμως που όλος ο κόσμος κατεβάζει από το ίντερνετ, τα CD πωλούνται μαζί με εφημερίδες και τηλεπεριοδικά!
Αλλά για να πετύχει αυτή η λύση, χρειάζεται δύο πράγματα: πρώτον, να συνεννοηθούν όλοι και να συμμετέχουν όλοι, και δεύτερον, να μείνουν όλοι σταθεροί στο στόχο μέχρι να επιτευχθεί η μείωση των τιμών. Αλλιώς, δεν έχει νόημα. Ή όλοι ή κανένας.
Μας κλέβουν κι εμείς τους αφήνουμε. Δεν είναι καιρός να κάνουμε κάτι για αυτό;

5 σχόλια:

  1. Ξέρεις τι φοβάμαι; ότι η βενζίνη θα φτάσει να πωλείται 2 ευρώ το λίτρο και μέσα στο 2ευρω θα περιλαμβάνονται οι πράσινοι φόροι. Νομίζω ότι είναι από τις φορτσάτες φήμες που κυκλοφορούν και δε νομίζω ότι το μποικοτάζ στη βενζίνη θα φέρει την τιμή προς τα κάτω...
    Πάντως ναι... θα χιλιοπροτιμούσα να παίρνω το λεωφορείο, το αστικό, το ταξί, τα πόδια μου για να πάω κάπου αλλά πού;
    Για να εφαρμόσεις οικολογική (και οικονομική) στάση ζωής πρέπει στο μέρος που ζεις να σου προσφέρονται εναλλακτικές.
    Εγώ που μένω σε μια κωμόπολη και δουλεύω σε χωριό ή πρέπει να κατεβαίνω στην πόλη για δουλειές με τι μέσο θα πάω αν δεν είναι το αμάξι;;; (το οποίο φυσικά μου πετσοκόβει το μισθό με τις βενζίνες)
    Δεν έχω άλλο μέσο. Τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ δεν βολεύουν. Αστικά δεν υπάρχουν. Τι να κάνω;
    Δυστυχώς αμάξι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θωμάκο, αν υπάρχει ένα πράγμα -εκτός από το καλάμι- που δεν ξεκαβαλάει ο τσιφτετέλληνας, είναι το αμάξι ή/και το μηχανάκι. Και δεν αναφέρομαι σε περιπτώσεις σαν της Marionastro που δεν έχει εναλλακτική. Ξέρω άνθρωπο που βγάζει 1500 το μήνα, έχει 2 παιδιά, και παίρνει το μηχανάκι να πάει στο περίπτερο (100μ) για τσιγάρα (άλλος φόρος με δώρο το προιόν εκεί).

    Πριν φτάσουμε να μποϋκοτάρουμε τα καύσιμα (που δεν πιστεύω ότι θα κάνει μεγάλη διαφορά επειδή μεγάλο μέρος της κατανάλωσης το τρώνε τα ΜΜΜ), καλό θα ήταν ο Έλληνας να μάθει να ψωνίζει με γνώμονα το συμφέρον του, και όχι τη φίρμα.
    Παράδειγμα απλούστατο: Αναψυκτικά! Η coca cola 1,5lt τώρα έχει 1.15. Μέχρι πριν 2 βδομάδες, η pepsi, είχε 0.86. Η Λουξ (ελληνική-ελληνική, αλλά να πάει να γαμηθεί) έχει 1.56.. Κοιτάμε και κανένα καρτελάκι πριν απλώσουμε το ξερό μας να το βάλουμε στο καρότσι!

    Ύστερα, πάρε κι ένα παράδειγμα που με κούφανε προσωπικά. Στην Πολωνία βρήκα σε πολύ μεγάλη εγχώρια αλυσίδα καταστημάτων, ζυμαρικά Μέλισσα, με 2pln. Για να μην παιδεύεσαι στη μετατροπή, αυτό μεταφράζεται σε 0.50 ευρώ. Στην Ελλάδα (λιγότερα μεταφορικά κλπ) το ίδιο προϊόν έχει πάνω από 1,5 ευρώ.. Γιατί;
    Γιατί ο μαλάκας ο Έλληνας, θα το αγοράσει, για τη φίρμα, την "ποιότητα" ακόμα και την ελληνικότητά του, κι ας παίζουν ίδιας ποιότητας προϊόντα με 0.32..

    Ακόμα, σχετικά με κάτι που αναφέρεις για κατέβασμα από internet..
    Εδώ μαγαζάκια όπως videorama ΠΟΥΛΑΝΕ (όχι απλώς νοικιάζουν) καινούργιες κυκλοφορίες αμφίβολης ποιότητας, από 30 μέχρι 60 ευρώ ΤΟ DVD. ΤΟ ΕΝΑ!
    Εγώ σήμερα παράγγειλα 3 box set κι ένα dvd (συνολικά 12 dvd) με 40 ευρώ. Και δε μιλάμε για dvd σε χάρτινο φακελάκι με περιεχόμενο τη Τζούλια να ξυρίζει τα φρύδια της, αλλά για live από κωμικούς που γεμίζουν το Wembley..
    To ίδιο ισχύει και στα παιχνίδια! πλαίσιο=τσεκούρι, game.co.uk=κορυφή!

    Γι αυτό σου λέω.. ας μάθει πρώτα τα βασικά ο Έλληνας, και μέχρι να φτάσουμε στη βενζίνη, έχουμε μέλλον μπροστά μας. Εδώ δεν ξέρουμε να αγοράσουμε ψωμί και γάλα..

    Υ.Γ. Θα'λεγα κι άλλα, αλλά στο τέλος, θα ξεπεράσω την ανάρτηση. Sorry :/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τη βενζίνη την ανέφερα ως παράδειγμα, γιατί εκεί και στα τσιγάρα έχει πέσει το τρελό γαμήσι με τις αυξήσεις-στο googlάρισμα που έκανα στα πλαίσια της συγγραφής αυτού του κειμένου, έπεσα σε φόρουμ όπου το 2007 είχε τη βενζίνη 1,04 και παραπονιόντουσαν κιόλας! Αλλά σίγουρα ο Έλληνας δεν ξέρει να ψωνίσει-ήξερες, ας πούμε, ότι αν ο έμπορος δε σου δώσει απόδειξη δεν είσαι υποχρεωμένος να πληρώσεις; Εγώ σου βάζω στοίχημα ότι οι μισοί εκεί έξω δε θα το ξέρουν.
    Αλλά με τους μισθούς να πετσοκόβονται και τις τιμές να ανεβαίνουν, καιρός είναι να μάθουμε τι μας συμφέρει και να μην τρώμε ό,τι νέο μέτρο μας σερβίρουν τάχα για το καλό του τόπου (αλλά για να φορολογήσουμε την Εκκλησία ή να ιδιωτικοποιήσουμε τον ΟΣΕ μούγκα, δε μας συμφέρει...)
    Και ναι, όντως πρέπει να ξεκινήσουμε από πολύ πιο βασικά, και πάλι όμως μπορούμε να εφαρμόσουμε αυτό τον τρόπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αχ, αυτός ο άγνωστος! Δυστυχώς, καθόλου δεν πετυχαίνει στην Ελλάδα η τακτική του μποϋκοτάζ, ούτε στην τηλεόραση δεν είμαστε άξιοι να την εφαρμόσουμε.
    Συμπληρώνω ένα λόγο για να αφήσει κανείς το αυτοκίνητό του: λιγότερες κλήσεις από την τροχαία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Λόγοι για να αφήσουμε τα αυτοκίνητά μας υπάρχουν πολλοί αν θέλουμε, έλα όμως που δε θέλουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ξέρετε, πολλές φορές συμβαίνει τα σχόλια να είναι ακόμη πιο έξυπνα, εύστοχα ή ουσιαστικά από την εγγραφή καθεαυτή. ΟΧΙ ΕΔΩ. Αν σας έρθει καμιά εξυπνάδα, κρατήστε την για τον εαυτό σας.